Suport en els Domicilis, dues visions d’un mateix projecte

En aquesta edició de Fulles de Roure hem volgut entrevistar la Salut, la coordinadora del projecte de Suport en els Domicilis, i recollir el testimoni d’una usuària, l’Antònia,  per veure els diferents punts de vista d’un mateix projecte.

Salut Camps, cap d’Àrea de Gent Gran

La Salut, com a cap d’Àrea de Gent Gran de la Fundació Roure, s’encarrega de coordinar els projectes dedicats al suport a persones de la tercera edat, entre els quals el projecte de Suport en els Domicilis.

Els objectius principals d’aquest projecte són l’atenció a les persones grans que necessiten serveis de neteja i acompanyament en la compra. A més, el projecte és també un recurs d’inserció laboral per a les auxiliars de neteja, a qui s’ajuda amb un acompanyament continu en diversos vessants (socioeconòmic, de salut, d’habitatge, etc. )

Les treballadores socials dels serveis socials són les encarregades de derivar la major part de les persones que necessiten d’aquest servei. Tot i això, en moltes ocasions és gràcies al boca-orella dels mateixos usuaris que ens arriben alguns casos. Són ells mateixos que animen veïns, amics i familiars a contractar el servei. Actualment els barris als quals donem servei són: Ciutat Vella, Eixample, Sarrià, Sants, les Corts, Horta-Guinardó. I les tarifes s’acorden directament amb els usuaris, després d’una xerrada en confiança per conèixer els seus ingressos i despeses, per calcular què pot pagar cadascun.

Però, no tot són clients socials. Actualment hi ha una nova línia de servei en pisos turístics i pàrquings, gràcies a la qual es pot donar feina a més dones i aconseguir més ingressos a preu de mercat. Aquest any també s’ha començat a treballar amb Dinamica Distribuciones fent la neteja de les seves oficines.

Els reptes per a aquest 2019 que es plantegen per al projecte de Suport en els Domicilis són continuar creixent i poder atendre més persones que ho necessiten, i també poder prestar el servei a empreses per a sufragar la deficiència econòmica dels casos socials i oferir més llocs de treball a persones que ho necessiten.

El testimoni de l’Antònia

L’Antònia fa més de vuit anys que és usuària de Suport en els Domicilis, és una veïna del barri i aquest any compleix 88 anys. Diverses noies han anat a casa seva a fer el servei de neteja dins del projecte de Suport en els Domicilis, un cop cada quinze dies. Actualment la Cristina és l’auxiliar que l’atén, i quan hi va, l’Antònia l’ajuda a netejar les cadires, asseguda, i passen una estona xerrant sobre coses de les seves vides.

L’Antonia és una persona perfeccionista i li agraden les coses ben fetes. També és una gran lectora, llegir li va molt bé per a passar algunes estones. Com que viu en un edifici del barri vell, tot i que viu en un segon pis, el fet de pujar i baixar les escales li suposa un gran esforç; per això li costa sortir de casa. Normalment surt els divendres amb la seva germana a fer un volt.

Segons les paraules de l’Antònia “sense la Cristina no podria fer res a casa, significa molt per a mi que vingui a ajudar-me i estic molt agraïda”. A més, gràcies al conveni que la Fundació Roure té amb els Amics de la Gent Gran, l’Antònia rep cada setmana la visita d’un dels seus voluntaris, amb qui comparteix estones i tertúlies. Tant és així, que per Nadal li va regalar unes entrades per a anar al teatre plegats.