Un projecte comunitari anomenat Riborquestra

Durant la cloenda de l’Escola d’Envelliment Actiu, un grup de músics de diverses edats ens va amenitzar la vetllada…. Ens vam quedar amb ganes de saber-ne més i els hem fet una entrevista per donar a conèixer aquest projecte anomenat Riborquestra.

Parlem amb l’Andrea Peiron Martín i en Nil Barufel Gaspar:

—Andrea, Nil, què és la Riborquestra?

—La Riborquestra és una associació sense ànim de lucre que treballa pel benestar de les persones que viuen a Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, des d’una mirada comunitària. L’associació treballa en xarxa amb centres educatius, administracions i entitats socials. Ens agrada parlar del barri educador, ja que, entre diversos agents, contribuïm a l’educació i treballem a través de la música amb orquestres, cors i ara amb batucades i combos.

En un inici el professorat feia les classes de manera voluntària, i quan va arribar la primera subvenció ja van poder fer aquest treball de manera remunerada.

—D’on sorgeix la idea?

—La idea sorgeix l’any 2012 de famílies i professors per tirar endavant un projecte previ. Degut a la crisi, la fundació que portava aquest projecte va haver de tancar, i es va pactar donar els instruments als alumnes perquè no es perdessin.

L’objectiu era obrir un espai de pràctica i educació artística al Pou de la Figuera per apropar els instruments associats a una educació més elitista i que no estaven a l’abast de tothom, com són la corda fregada, la flauta o el clarinet, a la població que viu als entorns del Pou.

—Si alguna persona s’hi vol apuntar, què ha de fer?

—El projecte està obert a tothom, sàpiguen música o no. Deixem instruments a qui ho necessiti. Es paga una quota simbòlica, ja que entenem que ningú podria pagar el 100 %. Responsabilitzem els alumnes perquè siguin conscients i paguin el que puguin.

Tenim un cor d’adults. Ens encantaria tenir tres generacions juntes i que petits, mares i pares i avis formessin part de la Riborquestra.

—On feu els concerts?

—Els llocs són diversos. Tenim un gran projecte per trimestre i s’implica a tots els participants. Hem fet actuació al Born Centre de Cultura i Memòria, al Convent de Sant Agustí, a l’Església de Sant Pere, al Convent de Sant Agustí, als centres educatius i també a l’espai públic, perquè creiem que és una manera d’apropar-nos al barri.

—Edats dels músics?

—No organitzem els grups per edat, sinó pel nivell amb l’instrument. No tenim local propi i els divendres quan anem d’un espai a un altre se’ns pot veure amb tots els instruments pel barri, cosa que creiem que és una manera de fer-nos visibles i captar més persones.

Aquest any hem treballat també en horari lectiu a 2n de Primària de l’escola Cervantes i a 1r i 2n d’ESO de Institut Verdaguer. Al setembre engeguem a Pere Vila. També fem extraescolars.

—On assageu? —Assagem al Pou de la Figuera, a l’escola Cervantes, al Palau Alòs i a l’Agrupació Cultural Folklòrica Barcelona (Espai Sardana)